Lambda sonda upraví množství paliva odesílaného do válců motoru optimalizací směsi vzduchu a paliva, díky čemuž bude motor správně fungovat. To také ovlivní míru škodlivých plynů tím, že se zkontroluje, zda katalyzátor pracuje správně. Lambda sonda tak zaručuje, že vaše auto splňuje evropské předpisy o znečištění a emisích CO2.
Senzorovým prvkem je keramický válec pokrytý zevnitř i zvenčí porézními platinovými elektrodami; celá sestava je chráněna kovovou gázou . Funguje na základě měření rozdílu kyslíku mezi výfukovými plyny a vnějším vzduchem a vytváří napětí nebo mění svůj odpor v závislosti na rozdílu mezi těmito dvěma hodnotami.
Senzory fungují efektivně pouze při zahřátí na přibližně 316°C, takže většina novějších lambda sond má v keramice zapouzdřené topné prvky, které rychle zahřejí keramický hrot. Starší sondy bez topných těles by se nakonec ohřály pomocí výfukových plynů, ale mezi nastartováním motoru a dosažením tepelné rovnováhy komponentů ve výfukové soustavě je určitý časový posun. Časový úsek potřebný pro zahřátí sondy na teplotu výfukových plynů závisí na teplotě okolního vzduchu a geometrii výfukového systému. . Bez ohřívače může proces trvat několik minut. Tomuto procesu pomalého náběhu se připisují problémy se znečištěním, včetně podobného problému s pracovní teplotou katalyzátoru.
K sondě jsou obvykle připojeny čtyři vodiče: dva pro výstup lambda a dva pro napájení ohřívače, i když některé automobilky používají kovové pouzdro jako uzemnění pro signál prvku snímače, což vede ke třem vodičům. Předchozí neelektricky vyhřívané snímače měly jeden nebo dva vodiče.
Sonda je obvykle zašroubována do závitového otvoru ve výfukovém systému, který se nachází za kombinací odbočného potrubí výfukového systému a před katalyzátorem. Nová vozidla musí mít snímač před a za výfukovým katalyzátorem , aby vyhovovaly předpisům, které požadují, aby se při poruchách sledovaly všechny složky emisí.
Sledují se signály před a po katalyzátoru, aby se určila účinnost katalyzátoru, a pokud převodník nefunguje podle očekávání, uživateli se prostřednictvím palubních diagnostických systémů nahlásí výstraha, například rozsvícením indikátoru na palubní desce vozidla . Některé katalytické systémy navíc vyžadují krátké cykly (obsahujícího kyslík) k naplnění katalyzátoru ak podpoře další oxidační redukce nežádoucích složek výfukového plynu.
Pokud je lambda sonda vadná, do ECU se neodesílají žádné údaje, které pak použijí chybné informace. To s největší pravděpodobností zvýší spotřebu paliva a zvýší znečišťující emise. Nakonec to může vést k ucpání katalyzátoru, který budete muset následně vyměnit. Mezi nejčastější příčiny poruchy patří:
Životnost lambda sondy je kolem 150 000 najetých kilometrů, ale toto číslo může být menší i větší v závislosti na mnoha faktorech, které ji mohou poškodit. Pokud zpozorujete některý z výše uvedených příznaků, měli byste se tímto problém zabývat hned, bez ohledu na počet najetých kilometrů.
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024